روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 نقشه ناسا از گرمای زمین طی 130 سال  

ناسا نقشه‌ای 130 ساله از آمار دمای هوای زمین با استفاده از یک هزار ایستگاه آب و هواشناسی سراسر جهان و اطلاعات ماهواره های مدرن برای دنبال کردن افزایش دمای جهانی منتشر کرده است.
ناسا سازمان فضایی آمریکا نقشه 130 ساله خود را از روند گرمایش زمین در قالب یک ویدئو منتشر کرده که دمای جهانی را در عرض قاره زمین طی 130 سال نشان می دهد.

در این نقشه لکه‌هایی که بیشتر به سمت قرمزی می روند نشان دهنده قسمتهایی است که گرمتر از میانگین گرمای جهانی در آن سال بوده است و لکه هایی که بیشتر به سمت رنگ آبی می روند عکس این قضیه را نشان می دهند.

به طور متوسط این نقشه نشان دهنده میزان افزایش دمای زمین طی 130 سال گذشته است. بسیاری از گرمترین سالهای ثبت شده در سالهای اخیر رخ داده اند و در سالهای نزدیک به امسال میزان لکه های نارنجی و قرمز بیشتر شده اند که این امر نشان دهنده دمای هوایی بالاتر از حد متوسط در سطح جهان است.

گرمایش جهانی اخیرا روی سیاره ما تأثیرگذار بوده است، درحالی که بسیاری از دانشمندان اقلیمی شرایط اغراق شده ای چون بخار شدن کامل تمام اقیانوسها را برای این وضعیت مطرح می کنند، باز هم نمی توان تغییرات کنونی را نادیده گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289190

از تلسکوپ گاليله تا فن آوري هاي جديد ناسا

در موزه ملي دريانوردي لندن، تصاويري پانوراميک از کره مريخ و عکسهايي متنوع و دقيق، در قالب نمايشگاه «تصور از جهان هستي» در معرض ديد عموم قرار داده شده اند. عکس هاي اين نمايشگاه ترکيبي از صدها تصوير جداگانه هستند که عمدتا در ناسا تهيه شده اند و تماشاي آنها، احساس سفري واقعي به کره مريخ را به همراه دارد.

کريستيان مارتين مسئول نمايشگاه توضيح مي دهد:«مقياس بزرگ و پهناي سيزده متري آن و حالت مقعري که دارد اين احساس را به شما منتقل مي کند که گويا واقعا روي کره مريخ ايستاده ايد. اينجا تنها مکاني در دنياست که مي توانيد چنين احساسي را تجربه کنيد.»

تصاوير اين نمايشگاه ترکيبي از تصاوير ارسالي سه روبات کاوشگر به نامهاي «روح»، «فرصت» و «کنجکاوي» است.

رادميلا توپالوويچ يکي از اخترشناسان رصد خانه سلطنتي گرينويچ در اين باره مي گويد: «شخصا از اينکه در يک فضاپيما بنشينم و مسافت تا مريخ را طي کنم واهمه دارم. ولي با اين تصاوير، مريخ را به خانه هاي علاقمندان مي آوريم. احساس سفر به دنياي ناشناخته، احساس واقعا جالبي است. اينکه مثلا خورشيد که فاصله بيشتري با مريخ دارد، در آسمان آنجا کوچکتر است و يا غروب آفتاب در مريخ دقيق برعکس آنچيزي است که در زمين اتفاق مي افتد.»

يکي از اهداف اصلي اين نمايشگاه، به تصوير کشيدن نحوه تحول و توسعه فن آوري نجوم طي چهار قرن اخير يعني از زمان تلسکوپ گاليله تا آخرين ماهواره ها و دوربين هاي فضايي ناسا است.

بازديدکنندگان با تماشاي مجموعه اي از اين تصاوير و سفري مجازي به منظومه شمسي با رازهاي جهان هستي بيشتر آشنا مي شوند و از آخرين دستاوردهاي ناسا و تيم فضايي روسيه لذت مي برند.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

سامان کاشی تعطیل شد

یك فعال كارگری در بروجرد از تعطیلی کارخانه «سامان کاشی» و بیکاری حدود ۴۰۰ کارگر با دو ماه و نیم حقوق معوقه خبر داد.

دلیل تعطیلی این كارخانه از سوی کارفرما کاهش منابع مالی و کمبود مواد اولیه تولید ذکر شده است.

با توجه به اینکه هر ماه حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌شود اما به حساب تامین اجتماعی واریز نمی‌شود، مطالبات تامین اجتماعی از کارخانه به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

تعطیلی این واحد تولیدی کاشی و سرامیک كه تا پیش از این اکثر تولیدات خود را پیش فروش می‌کرد، تأسف‌آور است.
به گفته کارگران عدم پرداخت قبوض برق، گاز و تلفن کارخانه باعث ایجاد مشکلاتی شده است بطوری که چندین سال است تلفنهای کارخانه قطع است.
قرارداد ۸۰ درصد کارگران کارخانه سامان کاشی موقت است که به دلیل فواصل بیمه‌ای امکان بازنشستگی آنان وجود ندارد.
مسئولان استانی نسب به مشکلات کارگران این واحد تولیدی آگاه بوده اما در این زمینه اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام نمی‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94481

تجمع کارگران منطقه شش اهواز در اعتراض به تعویق ۳ ماه حقوق

صبح امروز ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری اختر راه جنوب، کارگران خدماتی فضای سبز منطقه شش شهرداری اهواز در اعتراض به معوقات حقوقی خود دست از کار کشیده و ابتدا در مقابل ساختمان استانداری و سپس با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری منطقه شش اهواز اعتراض خود را اعلام كردند.
علاوه بر اینکه سه ماه حقوق دریافت نكرده‌اند،  بابت حق بیمه، اضافه کاری، حق لباس وسنوات (سال ۹۱) نیز طلبکار‌ند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94381

آتش‌سوزی مهیب در جاده اهواز – ماهشهر/ خط لوله گاز پتروشیمی مارون آتش گرفت

خط لوله انتقال گاز اتان پتروشیمی مارون در جاده ماهشهر – آبادان آتش گرفت.

یک منبع آگاه از وقوع آتش سوزی در خط لوله گاز اتان سایت شماره 2 پتروشیمی مارون در مسیر بزرگراه خلیج فارس (جاده ماهشهر – اهواز) خبر داد.
بنا به این خبر دود غلیظی این منطقه را فرا گرفته و تمام نیروهای امدادی و آتش نشانی از لحظه وقوع آتش سوزی در محل حضور پیدا کرده‌اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289203

ایران سومین کشور در آلودگی هوا و پنجمین کشور دارای جاده‌های خطرناک در جهان

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو: ایران در میان آلوده ترین کشورهای جهان از لحاظ آلودگی هوا رتبه سوم را داراست. همچنین در میان کشورهای با جاده‌های خطرناک مقام پنجم را کسب کرده است که این موارد لزوم توجه بیشتر به معاینه فنی را تاکید می کند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289162

ظروف آب معدنی، تنها برای یکبار مصرف

ظروف بسته‌بندی بطری‌های آب معدنی و آشامیدنی در صورتی که تنها یک بار از آن استفاده شود، ایمن و سالم است.
دکتر هدایت حسینی: بطری‌های استفاده شده در بسته بندی آب معدنی از جنس پلی‌اتیلن ترافتالات و یک بسته‌بندی ایمن و رایج در سطح جهان است که تمام سازمان‌های بهداشتی سراسر دنیا به عنوان یک بسته‌بندی سالم برای آب و بسیاری از نوشیدنی‌ها تایید کرده‌اند.
وی انجماد و رفع انجمادهای پیاپی این ظروف را زیان‌بار دانست و افزود: دمای مناسبی که به بطری‌ها آسیب نمی‌زند، دمای طبیعی یخچال بین صفر تا چهار درجه است اما اگر به دفعات منجمد شود، در گرما ذوب شود ممکن است به دیوار پلیمری آن آسیب وارد شود و سلامتی بطری‌ها را از بین ببرد.
بطری‌های بسته‌بندی آب معدنی برای یک بار مصرف طراحی شده و استفاده در دفعات مختلف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است میکروارگانیسم‌هایی به دیواره ظرف چسبیده باشد که با شستشوی معمول از بین نروند.
نوع موادی که پس از مصرف اولیه در بطری‌های آب معدنی استفاده می‌کنند نیز بسیار اهمیت دارد و باید برای موادی از آن استفاده کرد که خنثی باشد. اگر مواد اسیدی و یا بازی با تاثیر بالا را به داخل این ظروف بریزیم، آن مواد را دچار آلودگی می‌کند.  

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/289148

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب